Tuesday, January 25, 2011

panggilan dari MESIR


em,,
jam ptg tue pkul 4.45 lebih....
dok cbuk layan citer "akukah Tanggang? " tetiba tepon umah berbunyi..
agak terkezzzuutt, lg un fiza sorang kt umah yg len pi skolah..

ape agi, angkat r tepon tue..
dgor sayup2 jer kt corong tepon tue...


x bape nak dgor sgt...cam jauh jer org tue,,

"assalamualaikum......hafiza ade????"
suara nyer lembut jer,, cam penah dgor 5 taun yg dlu..!!!

hehehe....
upe-upenyer Ut Aimi,,
x sngka ut tepon ag, nie dah kali ke bape ntah....
hehe...
tetiba jer nafas fiza jadi pendek cz ckp ngan kwan lame yg sgt prihatin 
kt fiza mase fiza f1 dlu2....

fiza tnye r ut ade kt mane skng nie,, 
kt Malaysia...

ke kt Mesir ag..??

upe-uper nyer Ut Aimi msih ade kt mesir ag...
em,,
kami un bersembang arr lbih kurang setengah jam lebih..
hehe..
lame x jmpe ngan contact...
byk citer kuar..
haha
khamis nih Ut Aimi ngan rakan nyer akn ade pekse..
em,
doa jer yg dpt fiza iring an ber same..
ater nyer dah jauh...
hehe

trimas Ut Aimi cz msih cntct ag,,
fiza nk tepon un takut kaco Ut studi an...
hehe




cEbiSAn...
“Sebaik baik sahabat disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya 
dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” 
(H.R al-Hakim)

'Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..'





fizzafizzik Web Developer

Hafiza Husairi...catLovers...SERATA...

Sunday, January 23, 2011

pEminat SONY ERICSON


ehem...
ehem....


nie khas utk peminat SE jer...
ahaks..!!


sony ericsson yendo...







sony ericsson vivaz pro









sony ericsson spiro









sony ericsson Hazel










sony ericsson Aspen







sony ericsson xperia x10







sony ericsson Elm








sony ericsson vivaz










sony ericsson Aino









sony ericsson U1i Satio








em,
sbenor nyer byk ag...
tapi stakat nie jer santapan nyer...
dah ngantok nie...


hehe...
arap ske ye..
ape2 un ...
salam 1 Malaysia....!!!
fizzafizzik Web Developer

Hafiza Husairi...catLovers...SERATA...

Soal Asyraf....jom tEngok





Produksi : Astro Oasis
Genre : Bual Bicara
Durasi : 30 minit 
Episod : 13 episode 
Tarikh Siaran : Bermula 26 Oktober 2010
Hari Siaran : Setiap Selasa,
Masa Siaran : 7.30 malam 
Saluran : Astro OASIS (Saluran 106)





hehe...
fiza start tgk citer nie lps abis spm..
bln satu nie lah...

soal asyraf mang ade info yg bgus sempoi je care penyampaian nyer...
sesuai utk glongan REMAJA khusus nyer utk tgk citer nih...

kadang2 kite kekurangan ilmu..
atau kurang mengerti mengenai ISLAM yg sebenarnya..
dan amalan yg sebenar nyer yg patut kite amalkan..

fiza tgk citer nih mang sesuai ssggt ngn dunia zaman mileneum nih..
remaja skng nih mang sepatut nyer mendalami ilmu ISLAM sedalam-dalam nyer..
agar hidup x 'terbabas'....


ape2 un byk lagi program yg ptut ReMAJA kini tonton..!!!
antaranya....

byk kt saluran astro oasis...
hehe...
kome sume tgk arr...
rugi kot x tgk..





fizzafizzik Web Developer

Hafiza Husairi...catLovers...SERATA...

ibnu sina




em,,
tadi bkk fb p2 ade r member class post kt 5 sina batch46...
so t'igt nme class 5 sina smpena nme tokoh nih..
IBNU SINA....!!!

ramai org knai ibnu sina hbat dlm bidang perubatan
ape2 un fiza x minat sgt perubatan nih
lg2 jdi doktor
lg un fiza lemah smgat tgk darah yg MERAH menyala nih

em,,
saje nk citer pasal ibnu sina nih dek kagum ngn kpintaran nyer dan kecintaan nyer kpd ilmu..
uishh...
x terkata...

ibnu sina atau un nme sebenar nyer..
Abu Ali Al-Hussain Ibn Abdullah Ibn Sina

dikenali di dunia barat ngn nme..
Avicenna

merupakan..
eorang pakar sains dari Iran yang hidup antara tahun 980 - 1037 M.

dilahirkan..
tahun 370 Hijrah bersamaan dengan 980 M

pengajian peringkat awal nyer..
bermula di Bukhara dalam bidang bahasa dan sastera.
  beliau turut mempelajari ilmu-ilmu lain seperti geometri, logik, matematik, sains, fiqh, dan perubatan.





ape2 un...
beliau lebih menonjol
 dalam bidang perubatan sama ada sebagai 
seorang doktor ataupun mahaguru ilmu tersebut.

mule jd fam0us..
selepas berjaya menyembuhkan penyakit Putera Nub Ibn Nas al-Samani
 yang gagal diubati oleh doktor yang lain



disebab an..
kEhEbatan @ kEpakaran nyer...
beliau diberikan gelaran al-Syeikh al-Rais (Mahaguru Pertama).

buku karya nyer...
iaitu..
 Al Qanun fi al-Tibb
telah diterbitkan di Rom pada tahun 1593 sebelum dialihbahasakan ke dalam bahasa Inggeris dengan judul Precepts of Medicine
Dalam jangka masa tidak sampai 100 tahun, buku itu telah dicetak ke dalam 15 buah bahasa.
 Pada abad ke-17, buku tersebut telah dijadikan sebagai bahan rujukan asas diuniversiti-universiti Itali dan Perancis
Malahan sehingga abad ke-19, bukunya masih diulang cetak dan digunakan oleh para pelajar perubatan.
Al- Qanun Fit-Tibb telah membincangkan serta mengenegahkan mengenai penyakit saraf.
 Buku tersebut juga telah mengajar mengenai cara-cara pembedahan dimana telah menekankan keperluan pembersihan luka. 
Malahan di dalam buku-buku tersebut juga dinyatakan keterangan –keterangan dengan lebih jelas di samping hiasan gambar-gambar dan sketsa-sketsa yang sekaligus menunjukkan pengetahuan anatomi Ibnu Sina yang luas.




lg buku yg berjudul...
Remedies for The Heart
disimpan di di dlm nyer sajak2 perubatan
menceritakan dan menghuraikan 760 jenis penyakit bersama dengan cara untuk mengubatinya

hasil karya nyer juge ade...
metafizik, muzik, astronomi, philologi (ilmu bahasa), syair, prosa, dan agama.


LEbih hEbat ag...
beliau juga merupakan seorang ahli falsafah

karya nyer lg mengenai falsafah plak..
berjudul..
al-Najah
Pemikiran falsafah Ibnu Sina banyak dipengaruhi oleh aliran falsafah al-Farabi 
yang telah menghidupkan pemikiran Aristotle.
 perubatan Ibnu Sina turut dipengaruhi oleh asas dan teori perubatan Yunani khususnya Hippocrates.



Perubatan Yunani berasaskan teori empat unsur...
humours....iaitu darah
lendir (phlegm)
hempedu kuning (yellow bile)
hempedu hitam (black bile)

Ibnu Sina telah menapis teori-teori kosmogoni Yunani ini dan mengislamkannya

Ibnu Sina percaya bahawa setiap tubuh manusia terdiri daripada empat unsur iaitu....
 tanahairapi dan angin

Pemikiran falsafah dan konsep ketuhanannya telah ditulis oleh Ibnu Sina dalam bab "Himah Ilahiyyah" 
dalam fasal
 "Tentang adanya susunan akal dan nufus langit dan jirim atasan.

Pemikiran Ibnu Sina ini telah rnencetuskan kontroversi dan telah disifatkan sebagai satu percubaan untuk membahaskan zat Allah. 

Al-Ghazali telah menulis sebuah buku yang berjudul Tahafat al'Falasifah (Tidak Ada Kesinambungan Dalam Pemikiran Ahli Falsafah) untuk membahaskan pemikiran Ibnu Sina dan al-Farabi.


em,,
ape2 un ibnu sina mang hEbat dlm pErubatan..
x dpt nk dinafi an lg..

sehingga an buku nyer jd rujukan di universiti...
dan yg pling bes..
beliau MENGUSAI plbgai ILMU.....





"The world is divided into men who have wit and no religion and men who have religion and no wit. "
— Ibn Sina (Avicenna)

"Absence of understanding does not warrant absence of existence "
— Ibn Sina (Avicenna)








fizzafizzik Web Developer

Hafiza Husairi...catLovers...SERATA...

Friday, January 21, 2011

SABAR...!!!






Sabar adalah sifat yang mulia
Orang yang sabar akan berbahagia
Sabar mengerjakan perintah tuhan
Sabar menjalankan kewajipan seorang insan
Sabar menantikan hari bahagia
Sabar juga menanggung hari yang sengsara
Sabarlah menghadapi rezeki
Rezeki takkan lari
Sabar kalau yang tercinta pergi
Mungkin akan bertemu
Di akhir nanti
Nanti kau akan tahu
Betapa mulia sabar itu
Bila nanti kau terima ganjaran
Ataupun sebaliknya



fizzafizzik Web Developer

Hafiza Husairi...catLovers...SERATA...

Tika itu











Dan di ketika itu kita

Membina subur nur harapan

Terbina indah mimpiku



Terpatri sebuah ikatan
Hadapi segala rintangan
Indahnya sinar bercahaya



Dan di saat berbicara

Akan tekad yang di jiwa
Berpisah mengejar cita 
Yang diimpi sekian lama



Kan ku abadi saat gemilang

Suka duka manisnya kenangan
Bersemadi di ingatan
Mogakan kekal sepanjang zaman



Hanya kuharapkan ketenangan

Melayari hidup sendirian
Dalam mengejar impian
Moga tertakdir rahmat di tuhan



Ku kan tetap bersama menuju impian di cita

Kepuncak kegemilangan yang tiada tara
Saat waktu kitakan pasti bersua akhirnya
Kita kan tetap bersama dalam mengejar cita



Album : Tika Itu
Munsyid : Unic










fizzafizzik Web Developer

Hafiza Husairi...catLovers...SERATA...

Tuesday, January 11, 2011

3 pErkara DALAM 3 pErkara


Dalam kitab al-Zuhd al-Kabir, Iman al-Baihaqi meriwayatkan
dgn sanad nyer hingga kpd t0k0h tasawuf bEsar di Mesir
bername Zun Nun al-Misri, kata nyer...



"sesungguh nyer ALLAH m'yimpan 3 perkara dalam 3 perkara.
ALLAH m'yimpan kemurkaan dlm kemaksiatan,
m'yimpan keredhaan dlm ketaatan,
m'yimpan walinya di antara sekalian manusia.

MAKA.....

jgn lah engkau m'remehkan maksiat walau sekecil apa pun...
sbb siapa taw dlm nyer t'dpt murka ALLAH.

jgn lah engkau m'remehkan ketaatan walau sekecil apa pun...
sbb siapa taw dlm nyer t'dpr redha ALLAH.

jgn lah engkau m'hina hamba Allah walau seorg pun...
sbb siapa taw entah-entah dia wali ALLAH."




muhasabah diri dan perbaiki diri...
insyaAllah...


fizzafizzik Web Developer

Hafiza Husairi...catLovers...SERATA...